5 tips för att lyckas med lokal sökmotoroptimering

  • Charlotta Duse
  • 2022-07-09
  • Gästinlägg, Sökmotoroptimering
  • 0 kommentarer
  • Om affiliate-länkar
    Några av länkarna i det här inlägget är affiliate-länkar. Detta innebär att om du klickar på dessa länkar och köper något kommer jag att få en affiliate-kommission. Men det kommer aldrig att kosta mer för dig. Tack för ditt stöd!

Sökmotoroptimering, eller SEO, är skillnaden mellan att synas, eller inte synas, online. En frisörsalong vill vara det första sökresultatet på Google när någon söker på “klippning” – hur ska dina kunder annars hitta dig? 

Att jobba med sökmotoroptimering kan kännas komplicerat – Googles algoritmer använder över 200 olika faktorer för att indexera och ranka sidor! SEO är ett ständigt pågående arbete, både med tekniska aspekter men även med att skapa bra och relevant innehåll.

För den mindre företagaren som främst arbetar mot kunder i närområdet – exempelvis kvarterets pizzeria, frisör eller gym – är det viktigt att ranka på nyckelord för kunder som befinner sig i din närhet. Och det är precis det som lokal sökoptimering, och denna artikel handlar om. Häng med!

Här kommer 5 enkla tips på vad du kan göra för att synas i det lokala söket:

  1. Gör bra lokalt content
  2. Skaffa inlänkar
  3. Google My Business
  4. NAP – name, address & phone
  5. Skaffa recensioner

Nu kör vi!

1. Gör bra lokalt content

lokalt-content-goteborg

Sökoptimering handlar alltid om att ha relevant innehåll för dina besökare. Här är det ingen skillnad på lokal sökoptimering och övrig SEO.

Men när det kommer till det lokala söket så är det viktigt att tänka både på ämnesrelevans och lokal relevans. Har du en restaurang behöver din strategi för sökoptimering självklart rikta sig mot den tjänst du erbjuder (ämnesrelevans). Men du behöver också rikta in dig mot den plats där du befinner dig (lokal relevans).

Och nej, det går inte att enbart stoppa in namnet på din stad i titeln (något som var populärt och som faktiskt fungerade tidigare). Idag behöver du vara lokal i allt du gör.

Lokalt innehåll – hur gör man?

Så vad innebär det att vara lokal i allt man gör? Det betyder att du behöver ha med din plats i rubriktaggar, H1-rubriker, innehåll, alt-texter för bilder, i din URL och i meta-beskrivningarna – på alla sidor.

Du kan också blogga om lokala företeelser – det behöver inte nödvändigtvis alltid handla om ditt företag eller produkt. Det kan handla om ett kvarter i din stad som inspirerar dig, lokala producenter som levererar produkter till dig, vad som händer i närheten, eller liknande.

2. Skaffa inlänkar

lokal-sokoptimering-community

Det är alltid viktigt med inlänkar – alltså att andra trovärdiga hemsidor länkar till din sida. Google tolkar detta som signaler på hög trovärdighet. Enligt Moz står detta för nästan en femtedel av de lokala SEO-tårtan.

Lokal sökoptimering med aktörer på hemmaplan

Men medan större aktörer behöver hundratals eller tusentals inlänkar, kan du som lokal aktör nöja dig med betydligt färre. En handfull till ett tjugotal sidor som länkar till dig är alldeles utmärkt. Så hör av dig till kunder, samarbetspartners eller sponsorer på hemmaplan och be dom att sprida ordet.

3. Google My Business

Skapa en företagsprofil på Google My Business där du visar upp kontaktuppgifter, bilder, nyheter, öppettider och kundrecensioner. Det är superenkelt och helt gratis. Det tar bara några minuter att skapa en företagsprofil. Det kan dröja några dagar för Google att visa ditt företag då de behöver säkerställa att informationen stämmer.

Enligt Moz står detta för nästan en femtedel av de lokala SEO-signalerna.

4. NAP – name, address & phone

NAP är ett uttryck som det slängs med bland folk som sysslar med sökoptimering. NAP står kort och gott för name, address, phone. Alltså namn, adress och telefonnummer.

Dessa tre saker behöver vara konsekvent på alla sidor där de finns med. Se först och främst till att kontaktuppgifterna stämmer på den profil du skapat på Google My Business och se sedan över att alla andra sidor visar samma kontaktinformation.

5. Skaffa recensioner

Recensioner, rekommendationer och kommentarer betyder att folk pratar om ditt företag – något som Google uppfattar som trovärdigt. Så registrera ditt företag på olika hemsidor som listar verksamheter. Detta kan se olika ut beroende på vilken bransch du jobbar i. Google My Business och Reco funkar bra för de flesta företag. Jobbar du inom restaurangbranschen är The Fork eller Cafékartan bra att synas på. Du kan ofta skicka en förfrågan eller en länk för att be om rekommendationer från kunder.

Säkra din plats på Google

Spendera en timme på att lära dig mer om lokal sökmotoroptimering med en kurs via exempelvis SemRush (verktyg som hjälper dig med sökoptimering och annat). Du kan även anlita en SEO-expert eller content creator och copywriter med stenkoll på SEO för att säkra din position på Google.

Charlotta Duse är en frilansande digital marknadsförare med bas i Göteborg. Hon hjälper kunder över hela Sverige med att nå sina målgrupper med rätt budskap.

Charlotta Duse erbjuder bland annat tjänster såsom copywriting och content writing, sökoptimering och fotografering.

Spana in hennes hemsida eller säg hej via mejl.

Relaterade inlägg

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.