Google trappar upp kriget mot osäkra sajter. Från och med oktober kommer varningen “INTE SÄKER” att möta den som fyller i ett formulär eller surfar inkognito på en sida med HTTP. Om du inte vill skrämma bort dina besökare är det dags att agera. 

När en adress inleds med HTTPS (S står för Secure) innebär det att besökaren har ett starkare skydd mot avlyssning och manipulation. Chrome och andra webbläsare har under en längre tid drivit ett lågintensivt krig mot osäkra webbplatser genom att visa en diskret information i adressfältet som visar sajtens status. Sedan 2014 har dessutom sajter utan HTTPS bestraffats med sämre rank på Google, även om påverkan har varit marginell – än så länge.

Så här ser märkningen ut idag:

En säker sida med grönt hänglås
En säker sida med HTTPS föräras med ett grönt hänglås  …
Osäker anslutning med http
… medan en osäker sida med HTTP förpassas till skamhörnan med ett litet “i”.

Hög tid att gå över till den säkra sidan

Nu trappas dock kriget upp och varningarna kommer sannolikt att ta mer plats och knappast stanna vid formulär eller anonyma besökare. Precis som när Google tvingade fram ett mobilanpassat (responsivt) internet 2015 med Mobilegeddon och när Apple bekämpade Flash med den brända jordens taktik så lär varningarna svälla till dess att HTTP är mer eller mindre utrotat. Så om du inte redan har gått över till den säkra sidan så är det hög tid nu.

Så här fixar du HTTPS

  1. Först behöver du beställa ett SSL-certifikat och uppdatera din .htaccess-fil. Om du har Surftown som webbhotell ingår SSL (se guiden).
  2. I WordPress ändrar du från “http” till “https” i båda URL-fälten under Inställningar > Allmänt
    Ändra från http till https i WordPress
  3. Aktivera tillägget Really Simple SSL och välj “Aktivera SSL”.
  4. Besök din sida och se om du har blivit ett grönt hänglås rikare.

Får du fortfarande inget grönt hänglås? Whynopadlock.com är en sajt som är vad den heter. Knappa in din adress och få en rapport på vad som behöver åtgärdas. Ofta handlar det om att bilder och interna länkar fortfarande innehåller HTTP. Uppdatera alla osäkra URL:er och ladda om sidan.

Kontakta ditt webbhotell eller din digitala byrå om du behöver hjälp.

Affiliate disclaimer

Diviguiden är en 100% fristående affiliate till Elegant Themes (Divi), Surftown och Fiverr. Vi rekommenderar bara tjänster som vi själva gillar och använder. Om du köper något via vissa av länkarna på Diviguiden så går en provision till Diviguiden, men det kostar aldrig mer för dig. Läs mer

Mer från bloggen

Flera förbättringar av sidbyggaren Divi Builder

Divi Builder har länge varit en av de mest populära sidbyggarna till Wordpress. Men trots enkelheten med click and type och drag and drop så är det många som har använt Divis klassiska rutnätsläge med wireframes istället. Nu kommer ett efterlängtat lyft som...

Divi Nugget #6: Skapa länkar i WordPress på snabbaste sättet

Det är inte alla som känner till genvägen för att skapa en länk på bara en sekund i WordPress. Vi går igenom både det vanliga sättet att skapa länkar i WordPress och det blixtsnabba sättet. Se videon nu.

Öka antalet samtal med telefonlänkar

Att sänka trösklarna för dina besökare när de vill kontakta dig kan leda till fler värdefulla interaktioner och lägre drop-out. Ett enkelt sätt att uppnå detta är att skapa telefonlänkar som triggar uppringning vid klick – även kallat click-to-call. Detta är...

Klarar dina texter vi-testet?

Vad var det första du gjorde när du som barn fick den rykande färska skolkatalogen? Om du febrigt bläddrade fram till bilden på dig själv så var du knappast ensam. Vi är självupptagna varelser. Eller som Joe Pulizzi uttrycker det: Kunderna bryr sig inte om ditt...

WordPress: 8 exempel på inspirerande webbdesign

Nu är det dags för en ny dos inspiration med åtta exempel på riktigt bra webbdesign i Wordpress. Med tanke på att vi går mot mörkare tider så blir det extra mycket färg och smaksensationer den här gången. En nyhet är att det bara är svenska sajter i listan. De flesta...

Sju begränsningar i Divi och hur du övervinner dem

Divi är ett fantastiskt WordPress-tema. Men det finns några begränsningar som återkommer. Här får du veta hur du anpassar mobilmenyn, skräddarsyr navigationen, gör centrala inställningar för rubriker och länkar, sparar formulärsvar, finslipar knapparna och tvättar bort den babyblå färgen.

Hjälp! Min sida syns inte på Google 😱

Det görs över 60 000 sökningar på Google – varje sekund. Med en marknadsandel på 97% har Google i det närmaste monopol på sökmarknaden i Sverige. Magra resultat från din sajt kan vara dolt tecken på total osynlighet. Det finns nämligen sajter som helt oavsiktligt...

3 enkla sätt att fixa en logotyp (om du inte är grafisk designer)

Professionella grafiska designers skapar oftast logotyper i program från Adobe CC, till exempel Illustrator, Photoshop och Indesign. Men för en nybörjare som vill skapa en enkel logga blir valmöjligheterna lätt utmattande. Här är tre sätt att skapa en vektor-logotyp...

Divi Nugget #3: Hämta och applicera format snabbt i WordPress

Minns du hur mycket enklare livet blev när du upptäckte penseln i Microsoft Word (eller den motsvarande rollern i Google Docs)? Nu kan du använda en liknande funktion för att “hämta format” och applicera stilen på nästan vad som helst i WordPress – utan att ditt innehåll skrivs över.

Tusen(!) nyheter i den senaste Divi-uppdateringen

Senaste uppdateringen av Divi (3.0.74) innebär tusen nya funktioner och förbättringar – bokstavligt talat. Alla moduler har nu berikats med samma funktionalitet och logik, vilket gör temat både enklare och mer kraftfullt. Samtidigt som Divi nu blir mer konsekvent och...