Det görs över 60 000 sökningar på Google – varje sekund. Med en marknadsandel på 97% har Google i det närmaste monopol på sökmarknaden i Sverige. Magra resultat från din sajt kan vara dolt tecken på total osynlighet.

Det finns nämligen sajter som helt oavsiktligt döljs på Google. Men att som svenskt företag vara osynlig på Google är som att förlägga sin butik i en öde träskmark och hoppas på att kunderna ska trilla ner från himlen. Men deppa inte; problemet är ofta lätt att lösa.

Lästips: Så tar du reda på vad Google har indexerat på din sajt

Ofta mänskliga faktorn bakom osynlighet

Det brukar vara ren och skär glömska som gör att sajter inte visas alls på Google. När man utvecklar ny webbplats gör man det ofta i en utvecklingsmiljö. För att folk inte ska trilla in på den halvfärdiga sajten av misstag brukar utvecklarna blockera den för sökmotorer. Problemet är att det är lätt att glömma bort att ta bort spärren när sajten väl har lanserats i den så kallade produktionsmiljön.

En lömsk checkbox i WordPress …

Om du använder WordPress är risken stor att någon, i all välmening, har klickat i “Be sökmotorer att inte indexera denna webbplats” för att sedan glömma och gå vidare till nya, spännande projekt.

Lösning: Logga in i WordPress och gå till Inställningar > Läsa och kryssa ur checkboxen för att öppna upp sajten för sökmotorer. Glöm inte att spara ändringarna.

Wordpress: Be sökmotorer att inte indexera denna sida

… eller ett snedstreck i robots.txt?

Ett annat sätt att blockera sökmotorer är den lilla textfilen robots.txt som har till uppgift att berätta för sökmotorerna vad som ska visas och inte visas. I WordPress är det till exempel standard att blockera login-adressen /wp-admin/ som inte är relevant för besökarna. Men att samtidigt råka dölja hela webbplatsen av misstag är lätt hänt. Lösning:

Litet snedsträck stjälpa ofta stor sajt

  1. Gå till www.dinadress.se/robots.txt
  2. Om det står följande betyder det att alla sökmotorer (*) ska låta bli att indexera allt innehåll (/): User-agent: * Disallow: /.
  3. Ta bort “/”  och vips har du öppnat du upp din sajt för alla sökmotorer: User-agent: * Disallow:
  4. Spara.

Du kommer åt robots.txt genom att logga in på ditt webbhotells ftp/filserver. Filen kan ändras i Anteckningar eller ett program som Notepad++ (PC) eller Textmate (Mac). Om det verkar krångligt kan du även använda WordPress-tillägget Yoast SEO för att redigera robots.txt.

Läs mer om robots.txt

Och nu då?

Det kan ta några dagar, eller i värsta fall veckor, innan Google upptäcker din sajt. När du har undanröjt alla hinder för sökmotorerna bör du direkt be Google att indexera din webbplats. Du kan också skynda på det hela genom att koppla din sajt till Google Search Console (tidigare kallat Google Webmaster Tools). Lycka till med din sökmotoroptimering!

Lästips: Så tar du reda på vad Google har indexerat på din sajt

Affiliate disclaimer

Diviguiden är en 100% fristående affiliate till Elegant Themes (Divi), Surftown och Fiverr. Vi rekommenderar bara tjänster som vi själva gillar och använder. Om du köper något via vissa av länkarna på Diviguiden så går en provision till Diviguiden, men det kostar aldrig mer för dig. Läs mer

Mer från bloggen

Sju begränsningar i Divi och hur du övervinner dem

Divi är ett fantastiskt WordPress-tema. Men det finns några begränsningar som återkommer. Här får du veta hur du anpassar mobilmenyn, skräddarsyr navigationen, gör centrala inställningar för rubriker och länkar, sparar formulärsvar, finslipar knapparna och tvättar bort den babyblå färgen.

Fantastiska fakta om WordPress 2018 – världens största CMS

Nästan var tredje webbplats är skapad i Wordpress. I Sverige är det vårt mest populära CMS (webbpubliceringsverktyg) med öppen källkod (Open Source). Enligt Web Service Award 2017 har marknadsandelen för Wordpress tiodubblats i Sverige sedan 2012. CMS med stängd...

Divi Nugget #2: Skapa en studsande scroll-pil neråt i WordPress

I Divi Nugget #2 går vi igenom hur du skapar en studsande scroll-pil neråt på din hemsida i WordPress. Vi ser även till att pilen är klickbar och länkar till sektioner under. Se videon nu.

Fixa HTTPS – or die trying

Google trappar upp kriget mot osäkra sajter. Från och med oktober kommer varningen "INTE SÄKER" att möta den som fyller i ett formulär eller surfar inkognito på en sida med HTTP. Om du inte vill skrämma bort dina besökare är det dags att agera.  När en adress inleds...

Sex snabba sätt att ta tempen på din webbplats

Presterar inte din webbplats toppresultat trots att du matar den med bra och nyttigt innehåll? Det kan bero på att den är krasslig och hostar bort potentiella besökare. Här kommer sex enkla (och för det mesta helt gratis) sätt att ställa en träffsäker diagnos. För om...

Divi Nugget #6: Skapa länkar i WordPress på snabbaste sättet

Det är inte alla som känner till genvägen för att skapa en länk på bara en sekund i WordPress. Vi går igenom både det vanliga sättet att skapa länkar i WordPress och det blixtsnabba sättet. Se videon nu.

WordPress: 8 exempel på inspirerande webbdesign

Nu är det dags för en ny dos inspiration med åtta exempel på riktigt bra webbdesign i Wordpress. Med tanke på att vi går mot mörkare tider så blir det extra mycket färg och smaksensationer den här gången. En nyhet är att det bara är svenska sajter i listan. De flesta...

12 exempel på strålande webbdesign i WordPress & Divi

Varje dag skapas 50 000(!) nya hemsidor i Wordpress. Vi har samlat 12 exempel på strålande webbdesign av allt från små frilansare till internationella storföretag; från konstnärlig minimalism till färgsprakande överdåd. Men alla sajterna har ett par saker saker...

Flera förbättringar av sidbyggaren Divi Builder

Divi Builder har länge varit en av de mest populära sidbyggarna till Wordpress. Men trots enkelheten med click and type och drag and drop så är det många som har använt Divis klassiska rutnätsläge med wireframes istället. Nu kommer ett efterlängtat lyft som...

Divi Nugget #3: Hämta och applicera format snabbt i WordPress

Minns du hur mycket enklare livet blev när du upptäckte penseln i Microsoft Word (eller den motsvarande rollern i Google Docs)? Nu kan du använda en liknande funktion för att “hämta format” och applicera stilen på nästan vad som helst i WordPress – utan att ditt innehåll skrivs över.