Vad var det första du gjorde när du som barn fick den rykande färska skolkatalogen? Om du febrigt bläddrade fram till bilden på dig själv så var du knappast ensam. Vi är självupptagna varelser. Eller som Joe Pulizzi uttrycker det:

Kunderna bryr sig inte om ditt företag eller dina produkter. De bryr sig bara om sig själva.

Ett mindre dammigt exempel: Enligt en studie spenderar en genomsnittlig millennial en timme i veckan på att fota selfies; en vana som resulterar i häpnadsväckande 25 700 selfies under en livstid. Många är dessutom beredda att ta stora risker för sina selfies. I skrivande stund ger en sökning på #drivingselfie 30 852 inlägg på Instagram. Samtidigt växer listan över selfie-relaterade dödsfall och skador.

Men samtidigt som vi lägger ner tid och energi på våra egna selfies ogillar vi att titta på andras selfies. Detta kallar forskarna för selfie-paradoxen.

En gammal sanning som håller

Vårt självupptagna beteende går såklart även att översätta till marknadsföring och copywriting. Den gamla sanningen om att all god kommunikation utgår ifrån målgruppen är mer aktuell än någonsin.

För att nå fram med ditt budskap krävs totalt kundfokus; att alltid utgå ifrån målgruppens utmaningar och möjligheter. Om du pratar för mycket om dig själv riskerar du till sist att orera inför tomma läktare.

Det finns en löjligt enkelt metod att mäta graden av kundfokus i dina texter och det kallas för vi-testet.

Så funkar vi-testet

Vi-testet är lika enkelt som det låter. Innehåller din text fler vi, oss och vår än du, ni och er? Skriv i så fall om din text och sätt kunden i fokus.

Istället för att lägga ut texten om dina enastående produkter och din storslagna historia: berätta mer om kundens utmaningar och hur kunden kan förenkla och förbättra sitt liv.

Två exempel:

 De har kanske inte världens bästa täckning, men Tele2 sätter i alla fall kunden i centrum i sin kommunikation. 
På Handelsbanken pratar de helst om sig själva – gärna i tredje person för att markera lite extra avstånd.

Bonus!

Testa dina texter med Customer Focus Calculator. Testet finns bara på engelska än så länge.

Affiliate disclaimer

Diviguiden är en 100% fristående affiliate till Elegant Themes (Divi), Surftown och Fiverr. Vi rekommenderar bara tjänster som vi själva gillar och använder. Om du köper något via vissa av länkarna på Diviguiden så går en provision till Diviguiden, men det kostar aldrig mer för dig. Läs mer

Mer från bloggen

WordPress: 8 exempel på inspirerande webbdesign

Nu är det dags för en ny dos inspiration med åtta exempel på riktigt bra webbdesign i Wordpress. Med tanke på att vi går mot mörkare tider så blir det extra mycket färg och smaksensationer den här gången. En nyhet är att det bara är svenska sajter i listan. De flesta...

Uppdatera i WordPress direkt från mobilen

Elegant Themes har nu släppt en efterlängtad uppdatering till Divi Builder: Sidbyggaren är nu helt responsiv. Detta innebär att det är smidigt att uppdatera innehållet på din Wordpress-hemsida från mobilen – var du än befinner dig. Som en bonus blir sidbyggaren även...

Fantastiska fakta om WordPress 2018 – världens största CMS

Nästan var tredje webbplats är skapad i Wordpress. I Sverige är det vårt mest populära CMS (webbpubliceringsverktyg) med öppen källkod (Open Source). Enligt Web Service Award 2017 har marknadsandelen för Wordpress tiodubblats i Sverige sedan 2012. CMS med stängd...

12 exempel på strålande webbdesign i WordPress & Divi

Varje dag skapas 50 000(!) nya hemsidor i Wordpress. Vi har samlat 12 exempel på strålande webbdesign av allt från små frilansare till internationella storföretag; från konstnärlig minimalism till färgsprakande överdåd. Men alla sajterna har ett par saker saker...

Divi Nugget #01: Så byter du logga på enskilda sidor i WordPress

I första delen i serien Divi Nuggets går vi igenom hur man byter logga på en enskild sida i WordPress med temat Divi. Se videon nu.

Divi Nugget #3: Hämta och applicera format snabbt i WordPress

Minns du hur mycket enklare livet blev när du upptäckte penseln i Microsoft Word (eller den motsvarande rollern i Google Docs)? Nu kan du använda en liknande funktion för att “hämta format” och applicera stilen på nästan vad som helst i WordPress – utan att ditt innehåll skrivs över.

Fixa HTTPS – or die trying

Google trappar upp kriget mot osäkra sajter. Från och med oktober kommer varningen "INTE SÄKER" att möta den som fyller i ett formulär eller surfar inkognito på en sida med HTTP. Om du inte vill skrämma bort dina besökare är det dags att agera.  När en adress inleds...

Divi Nugget #4: Lägg till en länk bredvid en checkbox i ett WordPress-formulär

Den 25 maj börjar den nya dataskyddsförordningen GDPR att gälla. Se till att du beskriver och länkar till dina allmänna villkor i dina kontaktformulär. I videon nedan kan du se hur du lägger till en länk bredvid en checkbox i ett WordPress-formulär med Divi.

Flera förbättringar av sidbyggaren Divi Builder

Divi Builder har länge varit en av de mest populära sidbyggarna till Wordpress. Men trots enkelheten med click and type och drag and drop så är det många som har använt Divis klassiska rutnätsläge med wireframes istället. Nu kommer ett efterlängtat lyft som...

Sex snabba sätt att ta tempen på din webbplats

Presterar inte din webbplats toppresultat trots att du matar den med bra och nyttigt innehåll? Det kan bero på att den är krasslig och hostar bort potentiella besökare. Här kommer sex enkla (och för det mesta helt gratis) sätt att ställa en träffsäker diagnos. För om...