Vad var det första du gjorde när du som barn fick den rykande färska skolkatalogen? Om du febrigt bläddrade fram till bilden på dig själv så var du knappast ensam. Vi är självupptagna varelser. Eller som Joe Pulizzi uttrycker det:

Kunderna bryr sig inte om ditt företag eller dina produkter. De bryr sig bara om sig själva.

Ett mindre dammigt exempel: Enligt en studie spenderar en genomsnittlig millennial en timme i veckan på att fota selfies; en vana som resulterar i häpnadsväckande 25 700 selfies under en livstid. Många är dessutom beredda att ta stora risker för sina selfies. I skrivande stund ger en sökning på #drivingselfie 30 852 inlägg på Instagram. Samtidigt växer listan över selfie-relaterade dödsfall och skador.

Men samtidigt som vi lägger ner tid och energi på våra egna selfies ogillar vi att titta på andras selfies. Detta kallar forskarna för selfie-paradoxen.

En gammal sanning som håller

Vårt självupptagna beteende går såklart även att översätta till marknadsföring och copywriting. Den gamla sanningen om att all god kommunikation utgår ifrån målgruppen är mer aktuell än någonsin.

För att nå fram med ditt budskap krävs totalt kundfokus; att alltid utgå ifrån målgruppens utmaningar och möjligheter. Om du pratar för mycket om dig själv riskerar du till sist att orera inför tomma läktare.

Det finns en löjligt enkelt metod att mäta graden av kundfokus i dina texter och det kallas för vi-testet.

Så funkar vi-testet

Vi-testet är lika enkelt som det låter. Innehåller din text fler vi, oss och vår än du, ni och er? Skriv i så fall om din text och sätt kunden i fokus.

Istället för att lägga ut texten om dina enastående produkter och din storslagna historia: berätta mer om kundens utmaningar och hur kunden kan förenkla och förbättra sitt liv.

Två exempel:

 De har kanske inte världens bästa täckning, men Tele2 sätter i alla fall kunden i centrum i sin kommunikation. 
På Handelsbanken pratar de helst om sig själva – gärna i tredje person för att markera lite extra avstånd.

Bonus!

Testa dina texter med Customer Focus Calculator. Testet finns bara på engelska än så länge.

Affiliate disclaimer

Diviguiden är en 100% fristående affiliate till Elegant Themes (Divi), Surftown och Fiverr. Vi rekommenderar bara tjänster som vi själva gillar och använder. Om du köper något via vissa av länkarna på Diviguiden så går en provision till Diviguiden, men det kostar aldrig mer för dig. Läs mer

Mer från bloggen

Öka antalet samtal med telefonlänkar

Att sänka trösklarna för dina besökare när de vill kontakta dig kan leda till fler värdefulla interaktioner och lägre drop-out. Ett enkelt sätt att uppnå detta är att skapa telefonlänkar som triggar uppringning vid klick – även kallat click-to-call. Detta är...

Sex snabba sätt att ta tempen på din webbplats

Presterar inte din webbplats toppresultat trots att du matar den med bra och nyttigt innehåll? Det kan bero på att den är krasslig och hostar bort potentiella besökare. Här kommer sex enkla (och för det mesta helt gratis) sätt att ställa en träffsäker diagnos. För om...

Fantastiska fakta om WordPress 2018 – världens största CMS

Nästan var tredje webbplats är skapad i Wordpress. I Sverige är det vårt mest populära CMS (webbpubliceringsverktyg) med öppen källkod (Open Source). Enligt Web Service Award 2017 har marknadsandelen för Wordpress tiodubblats i Sverige sedan 2012. CMS med stängd...

Divi Nugget #7: Skapa runda bilder direkt i WordPress (utan Photoshop)

Helt eller delvis runda bilder används ofta för att göra designen lite mjukare. På många hemsidor används till exempel rundade porträttbilder och produktbilder. Här är det enklaste och mest effektiva sättet att skapa runda bilder i WordPress.

Hjälp! Min sida syns inte på Google 😱

Det görs över 60 000 sökningar på Google – varje sekund. Med en marknadsandel på 97% har Google i det närmaste monopol på sökmarknaden i Sverige. Magra resultat från din sajt kan vara dolt tecken på total osynlighet. Det finns nämligen sajter som helt oavsiktligt...

5 gratis plugins som gör Divi ännu bättre

När du installerar Divi får du 46 kraftfulla moduler, t.ex. räknare, kartor och bildspel. Men ibland krävs det ytterligare resurser och då finns det som tur är bra plugins som är utvecklade specifikt för Divi. Här listar vi fem gratis plugins (och två bonusar) som ger...

Flera förbättringar av sidbyggaren Divi Builder

Divi Builder har länge varit en av de mest populära sidbyggarna till Wordpress. Men trots enkelheten med click and type och drag and drop så är det många som har använt Divis klassiska rutnätsläge med wireframes istället. Nu kommer ett efterlängtat lyft som...

Divi Nugget #3: Hämta och applicera format snabbt i WordPress

Minns du hur mycket enklare livet blev när du upptäckte penseln i Microsoft Word (eller den motsvarande rollern i Google Docs)? Nu kan du använda en liknande funktion för att “hämta format” och applicera stilen på nästan vad som helst i WordPress – utan att ditt innehåll skrivs över.

Så får du 20% rabatt på Divi – utan rabattkod

Divi är ett av världens mest använda och högst rankade premium-tema till Wordpress. Genom Diviguiden kan du få 20% rabatt på ditt Divi-medlemskap hos Elegant Themes – utan att använda varken rabattkod eller kampanjkoder. Häng med! Sänk priset med rätt länk Om skriver...

Divi snabbar upp laddtiden med ny uppdatering

Nu släpper Divi en teknisk uppdatering som innebär att din sajt kommer att laddas snabbare för besökarna. Genom att all CSS-kod lagras i statiska filer så hålls kodmängden på de enskilda sidorna nere. Allt sker såklart automatiskt i bakgrunden så förändringen påverkar...