Vad var det första du gjorde när du som barn fick den rykande färska skolkatalogen? Om du febrigt bläddrade fram till bilden på dig själv så var du knappast ensam. Vi är självupptagna varelser. Eller som Joe Pulizzi uttrycker det:

Kunderna bryr sig inte om ditt företag eller dina produkter. De bryr sig bara om sig själva.

Ett mindre dammigt exempel: Enligt en studie spenderar en genomsnittlig millennial en timme i veckan på att fota selfies; en vana som resulterar i häpnadsväckande 25 700 selfies under en livstid. Många är dessutom beredda att ta stora risker för sina selfies. I skrivande stund ger en sökning på #drivingselfie 30 852 inlägg på Instagram. Samtidigt växer listan över selfie-relaterade dödsfall och skador.

Men samtidigt som vi lägger ner tid och energi på våra egna selfies ogillar vi att titta på andras selfies. Detta kallar forskarna för selfie-paradoxen.

En gammal sanning som håller

Vårt självupptagna beteende går såklart även att översätta till marknadsföring och copywriting. Den gamla sanningen om att all god kommunikation utgår ifrån målgruppen är mer aktuell än någonsin.

För att nå fram med ditt budskap krävs totalt kundfokus; att alltid utgå ifrån målgruppens utmaningar och möjligheter. Om du pratar för mycket om dig själv riskerar du till sist att orera inför tomma läktare.

Det finns en löjligt enkelt metod att mäta graden av kundfokus i dina texter och det kallas för vi-testet.

Så funkar vi-testet

Vi-testet är lika enkelt som det låter. Innehåller din text fler vi, oss och vår än du, ni och er? Skriv i så fall om din text och sätt kunden i fokus.

Istället för att lägga ut texten om dina enastående produkter och din storslagna historia: berätta mer om kundens utmaningar och hur kunden kan förenkla och förbättra sitt liv.

Två exempel:

 De har kanske inte världens bästa täckning, men Tele2 sätter i alla fall kunden i centrum i sin kommunikation. 
På Handelsbanken pratar de helst om sig själva – gärna i tredje person för att markera lite extra avstånd.

Bonus!

Testa dina texter med Customer Focus Calculator. Testet finns bara på engelska än så länge.

Affiliate disclaimer

Diviguiden är en 100% fristående affiliate till Elegant Themes (Divi), Surftown och Fiverr. Vi rekommenderar bara tjänster som vi själva gillar och använder. Om du köper något via vissa av länkarna på Diviguiden så går en provision till Diviguiden, men det kostar aldrig mer för dig. Läs mer

Mer från bloggen

Divi Nugget #01: Så byter du logga på enskilda sidor i WordPress

I första delen i serien Divi Nuggets går vi igenom hur man byter logga på en enskild sida i WordPress med temat Divi. Se videon nu.

Fixa HTTPS – or die trying

Google trappar upp kriget mot osäkra sajter. Från och med oktober kommer varningen "INTE SÄKER" att möta den som fyller i ett formulär eller surfar inkognito på en sida med HTTP. Om du inte vill skrämma bort dina besökare är det dags att agera.  När en adress inleds...

Divi Nugget #3: Hämta och applicera format snabbt i WordPress

Minns du hur mycket enklare livet blev när du upptäckte penseln i Microsoft Word (eller den motsvarande rollern i Google Docs)? Nu kan du använda en liknande funktion för att “hämta format” och applicera stilen på nästan vad som helst i WordPress – utan att ditt innehåll skrivs över.

Inspiration: 10 svenska hemsidor i WordPress

Behöver du fylla på med ny inspiration till dina webbprojekt? Här hittar du tio svenska WordPress-hemsidor som kan boosta din kreativitet. Oavsett om det handlar om dataspel, friluftsliv, musik eller vatten och avlopp(!) så går det att skapa riktigt snygg webbdesign. Mycket nöje!

Sex snabba sätt att ta tempen på din webbplats

Presterar inte din webbplats toppresultat trots att du matar den med bra och nyttigt innehåll? Det kan bero på att den är krasslig och hostar bort potentiella besökare. Här kommer sex enkla (och för det mesta helt gratis) sätt att ställa en träffsäker diagnos. För om...

Sju begränsningar i Divi och hur du övervinner dem

Divi är ett fantastiskt WordPress-tema. Men det finns några begränsningar som återkommer. Här får du veta hur du anpassar mobilmenyn, skräddarsyr navigationen, gör centrala inställningar för rubriker och länkar, sparar formulärsvar, finslipar knapparna och tvättar bort den babyblå färgen.

3 enkla sätt att fixa en logotyp (om du inte är grafisk designer)

Professionella grafiska designers skapar oftast logotyper i program från Adobe CC, till exempel Illustrator, Photoshop och Indesign. Men för en nybörjare som vill skapa en enkel logga blir valmöjligheterna lätt utmattande. Här är tre sätt att skapa en vektor-logotyp...

Flera förbättringar av sidbyggaren Divi Builder

Divi Builder har länge varit en av de mest populära sidbyggarna till Wordpress. Men trots enkelheten med click and type och drag and drop så är det många som har använt Divis klassiska rutnätsläge med wireframes istället. Nu kommer ett efterlängtat lyft som...

Tusen(!) nyheter i den senaste Divi-uppdateringen

Senaste uppdateringen av Divi (3.0.74) innebär tusen nya funktioner och förbättringar – bokstavligt talat. Alla moduler har nu berikats med samma funktionalitet och logik, vilket gör temat både enklare och mer kraftfullt. Samtidigt som Divi nu blir mer konsekvent och...

WordPress: 8 exempel på inspirerande webbdesign

Nu är det dags för en ny dos inspiration med åtta exempel på riktigt bra webbdesign i Wordpress. Med tanke på att vi går mot mörkare tider så blir det extra mycket färg och smaksensationer den här gången. En nyhet är att det bara är svenska sajter i listan. De flesta...