Vad var det första du gjorde när du som barn fick den rykande färska skolkatalogen? Om du febrigt bläddrade fram till bilden på dig själv så var du knappast ensam. Vi är självupptagna varelser. Eller som Joe Pulizzi uttrycker det:

Kunderna bryr sig inte om ditt företag eller dina produkter. De bryr sig bara om sig själva.

Ett mindre dammigt exempel: Enligt en studie spenderar en genomsnittlig millennial en timme i veckan på att fota selfies; en vana som resulterar i häpnadsväckande 25 700 selfies under en livstid. Många är dessutom beredda att ta stora risker för sina selfies. I skrivande stund ger en sökning på #drivingselfie 30 852 inlägg på Instagram. Samtidigt växer listan över selfie-relaterade dödsfall och skador.

Men samtidigt som vi lägger ner tid och energi på våra egna selfies ogillar vi att titta på andras selfies. Detta kallar forskarna för selfie-paradoxen.

En gammal sanning som håller

Vårt självupptagna beteende går såklart även att översätta till marknadsföring och copywriting. Den gamla sanningen om att all god kommunikation utgår ifrån målgruppen är mer aktuell än någonsin.

För att nå fram med ditt budskap krävs totalt kundfokus; att alltid utgå ifrån målgruppens utmaningar och möjligheter. Om du pratar för mycket om dig själv riskerar du till sist att orera inför tomma läktare.

Det finns en löjligt enkelt metod att mäta graden av kundfokus i dina texter och det kallas för vi-testet.

Så funkar vi-testet

Vi-testet är lika enkelt som det låter. Innehåller din text fler vi, oss och vår än du, ni och er? Skriv i så fall om din text och sätt kunden i fokus.

Istället för att lägga ut texten om dina enastående produkter och din storslagna historia: berätta mer om kundens utmaningar och hur kunden kan förenkla och förbättra sitt liv.

Två exempel:

 De har kanske inte världens bästa täckning, men Tele2 sätter i alla fall kunden i centrum i sin kommunikation. 
På Handelsbanken pratar de helst om sig själva – gärna i tredje person för att markera lite extra avstånd.

Bonus!

Testa dina texter med Customer Focus Calculator. Testet finns bara på engelska än så länge.

Affiliate disclaimer

Diviguiden är en 100% fristående affiliate till Elegant Themes (Divi), Surftown och Fiverr. Vi rekommenderar bara tjänster som vi själva gillar och använder. Om du köper något via vissa av länkarna på Diviguiden så går en provision till Diviguiden, men det kostar aldrig mer för dig. Läs mer

Mer från bloggen

Flera förbättringar av sidbyggaren Divi Builder

Divi Builder har länge varit en av de mest populära sidbyggarna till Wordpress. Men trots enkelheten med click and type och drag and drop så är det många som har använt Divis klassiska rutnätsläge med wireframes istället. Nu kommer ett efterlängtat lyft som...

Tusen(!) nyheter i den senaste Divi-uppdateringen

Senaste uppdateringen av Divi (3.0.74) innebär tusen nya funktioner och förbättringar – bokstavligt talat. Alla moduler har nu berikats med samma funktionalitet och logik, vilket gör temat både enklare och mer kraftfullt. Samtidigt som Divi nu blir mer konsekvent och...

Divi Nugget #7: Skapa runda bilder direkt i WordPress (utan Photoshop)

Helt eller delvis runda bilder används ofta för att göra designen lite mjukare. På många hemsidor används till exempel rundade porträttbilder och produktbilder. Här är det enklaste och mest effektiva sättet att skapa runda bilder i WordPress.

Visa aktuellt år eller datum i din WordPress-footer

Vill du att att texten Copyright © 2018 ska uppdateras till aktuellt år automatiskt i WordPress footer? Det går att lösa med en shortcode – utan extra plugins som tynger ner din hemsida. Vi visar dig hur och bjuder även på några extra datumformat som aktuell dag, aktuell månad och dagens datum.

Divi Nugget #2: Skapa en studsande scroll-pil neråt i WordPress

I Divi Nugget #2 går vi igenom hur du skapar en studsande scroll-pil neråt på din hemsida i WordPress. Vi ser även till att pilen är klickbar och länkar till sektioner under. Se videon nu.

Så får du 20% rabatt på Divi – utan rabattkod

Divi är ett av världens mest använda och högst rankade premium-tema till Wordpress. Genom Diviguiden kan du få 20% rabatt på ditt Divi-medlemskap hos Elegant Themes – utan att använda varken rabattkod eller kampanjkoder. Häng med! Sänk priset med rätt länk Om skriver...

Fixa HTTPS – or die trying

Google trappar upp kriget mot osäkra sajter. Från och med oktober kommer varningen "INTE SÄKER" att möta den som fyller i ett formulär eller surfar inkognito på en sida med HTTP. Om du inte vill skrämma bort dina besökare är det dags att agera.  När en adress inleds...

Visa aktuellt år automatiskt i Divis bottom bar

Divis bottenlist (bottom bar) passar utmärkt för information om Copyright © men många glömmer att uppdatera till rätt år. Lägg in ett årtal som uppdateras automatiskt.

Klarar dina texter vi-testet?

Vad var det första du gjorde när du som barn fick den rykande färska skolkatalogen? Om du febrigt bläddrade fram till bilden på dig själv så var du knappast ensam. Vi är självupptagna varelser. Eller som Joe Pulizzi uttrycker det: Kunderna bryr sig inte om ditt...

Inspiration: 10 svenska hemsidor i WordPress

Behöver du fylla på med ny inspiration till dina webbprojekt? Här hittar du tio svenska WordPress-hemsidor som kan boosta din kreativitet. Oavsett om det handlar om dataspel, friluftsliv, musik eller vatten och avlopp(!) så går det att skapa riktigt snygg webbdesign. Mycket nöje!