Att sänka trösklarna för dina besökare när de vill kontakta dig kan leda till fler värdefulla interaktioner och lägre drop-out. Ett enkelt sätt att uppnå detta är att skapa telefonlänkar som triggar uppringning vid klick – även kallat click-to-call.

Detta är framförallt relevant för mobila användare, där gränsen mellan telefon och webbläsare sedan länge luckrats upp. 2018 förutspås mobiler stå för 78% av den totala internettrafiken men redan idag har de flesta sajter en majoritet mobila besökare.

Exempel: Skapa en telefonlänk i WordPress

Skapa en vanlig textlänk och ange tel:+46339050 i URL-fältet.

Resultatet: Ring Fröken Ur

Den mobila besökaren ombeds efter klick att bekräfta uppringningen.
Skriv in "tel:" framför ditt nummer för att skapa en telefonlänk
Så här lägger du till en telefonlänk i WordPress.

Call to action bara för mobila användare

Att ringa traditionella telefonsamtal från datorer är sällsynt. För att öka relevansen kan det därför vara en god idé att skapa en tydlig call-to-action som bara visas för dina mobila besökare. Detta kan du enkelt åstadkomma med Divi.

Visa olika innehåll för olika enheter med Divi

  1. Öppna det visuella konstruktionsverktyget.
  2. Infoga en Knapp-modul.
  3. Under Innehåll anger du knapptexten “Ring oss!” och länken tel:+46339050
  4. Under Avancerat avaktiverar du Synlighet på “Tablett” och “Skrivbordet” (vilket är svengelska för surfplatta och dator).
  5. Spara och publicera

Resultatet: Om du läser den här artikeln i mobilen så ser du knappen under den här texten.

Om du använder dator eller surflatta så ser du inte knappen.

Så här styr du vilket innehåll som visas i vilka enheter med Divi.

Affiliate disclaimer

Diviguiden är en 100% fristående affiliate till Elegant Themes (Divi), Surftown och Fiverr. Vi rekommenderar bara tjänster som vi själva gillar och använder. Om du köper något via vissa av länkarna på Diviguiden så går en provision till Diviguiden, men det kostar aldrig mer för dig. Läs mer

Mer från bloggen

Fixa HTTPS – or die trying

Google trappar upp kriget mot osäkra sajter. Från och med oktober kommer varningen "INTE SÄKER" att möta den som fyller i ett formulär eller surfar inkognito på en sida med HTTP. Om du inte vill skrämma bort dina besökare är det dags att agera.  När en adress inleds...

Divi Nugget #01: Så byter du logga på enskilda sidor i WordPress

I första delen i serien Divi Nuggets går vi igenom hur man byter logga på en enskild sida i WordPress med temat Divi. Se videon nu.

Hjälp! Min sida syns inte på Google 😱

Det görs över 60 000 sökningar på Google – varje sekund. Med en marknadsandel på 97% har Google i det närmaste monopol på sökmarknaden i Sverige. Magra resultat från din sajt kan vara dolt tecken på total osynlighet. Det finns nämligen sajter som helt oavsiktligt...

Sju begränsningar i Divi och hur du övervinner dem

Divi är ett fantastiskt WordPress-tema. Men det finns några begränsningar som återkommer. Här får du veta hur du anpassar mobilmenyn, skräddarsyr navigationen, gör centrala inställningar för rubriker och länkar, sparar formulärsvar, finslipar knapparna och tvättar bort den babyblå färgen.

12 exempel på strålande webbdesign i WordPress & Divi

Varje dag skapas 50 000(!) nya hemsidor i Wordpress. Vi har samlat 12 exempel på strålande webbdesign av allt från små frilansare till internationella storföretag; från konstnärlig minimalism till färgsprakande överdåd. Men alla sajterna har ett par saker saker...

Divi Nugget #5: Klistra in ren text utan format i WordPress

När du klistrar in text från t.ex. Word, e-post eller en pdf-fil direkt till WordPress så är risken stor att det följer med oönskad kod som kan försämra din hemsida. Här är tre sätt att tvätta bort formaten.

Divi Nugget #2: Skapa en studsande scroll-pil neråt i WordPress

I Divi Nugget #2 går vi igenom hur du skapar en studsande scroll-pil neråt på din hemsida i WordPress. Vi ser även till att pilen är klickbar och länkar till sektioner under. Se videon nu.

Klarar dina texter vi-testet?

Vad var det första du gjorde när du som barn fick den rykande färska skolkatalogen? Om du febrigt bläddrade fram till bilden på dig själv så var du knappast ensam. Vi är självupptagna varelser. Eller som Joe Pulizzi uttrycker det: Kunderna bryr sig inte om ditt...

Flera förbättringar av sidbyggaren Divi Builder

Divi Builder har länge varit en av de mest populära sidbyggarna till Wordpress. Men trots enkelheten med click and type och drag and drop så är det många som har använt Divis klassiska rutnätsläge med wireframes istället. Nu kommer ett efterlängtat lyft som...

Fantastiska fakta om WordPress 2018 – världens största CMS

Nästan var tredje webbplats är skapad i Wordpress. I Sverige är det vårt mest populära CMS (webbpubliceringsverktyg) med öppen källkod (Open Source). Enligt Web Service Award 2017 har marknadsandelen för Wordpress tiodubblats i Sverige sedan 2012. CMS med stängd...