Vad var det första du gjorde när du som barn fick den rykande färska skolkatalogen? Om du febrigt bläddrade fram till bilden på dig själv så var du knappast ensam. Vi är självupptagna varelser. Eller som Joe Pulizzi uttrycker det:

Kunderna bryr sig inte om ditt företag eller dina produkter. De bryr sig bara om sig själva.

Ett mindre dammigt exempel: Enligt en studie spenderar en genomsnittlig millennial en timme i veckan på att fota selfies; en vana som resulterar i häpnadsväckande 25 700 selfies under en livstid. Många är dessutom beredda att ta stora risker för sina selfies. I skrivande stund ger en sökning på #drivingselfie 30 852 inlägg på Instagram. Samtidigt växer listan över selfie-relaterade dödsfall och skador.

Men samtidigt som vi lägger ner tid och energi på våra egna selfies ogillar vi att titta på andras selfies. Detta kallar forskarna för selfie-paradoxen.

En gammal sanning som håller

Vårt självupptagna beteende går såklart även att översätta till marknadsföring och copywriting. Den gamla sanningen om att all god kommunikation utgår ifrån målgruppen är mer aktuell än någonsin.

För att nå fram med ditt budskap krävs totalt kundfokus; att alltid utgå ifrån målgruppens utmaningar och möjligheter. Om du pratar för mycket om dig själv riskerar du till sist att orera inför tomma läktare.

Det finns en löjligt enkelt metod att mäta graden av kundfokus i dina texter och det kallas för vi-testet.

Så funkar vi-testet

Vi-testet är lika enkelt som det låter. Innehåller din text fler vi, oss och vår än du, ni och er? Skriv i så fall om din text och sätt kunden i fokus.

Istället för att lägga ut texten om dina enastående produkter och din storslagna historia: berätta mer om kundens utmaningar och hur kunden kan förenkla och förbättra sitt liv.

Två exempel:

 De har kanske inte världens bästa täckning, men Tele2 sätter i alla fall kunden i centrum i sin kommunikation. 
På Handelsbanken pratar de helst om sig själva – gärna i tredje person för att markera lite extra avstånd.

Bonus!

Testa dina texter med Customer Focus Calculator. Testet finns bara på engelska än så länge.

Mer från bloggen

Kortkommandon till Divi som snabbar upp ditt arbete

Att jobba med webbutveckling och webbdesign är ett av de roligaste jobben som finns. Möjligheten att kunna översätta din eller din kunds vision till en snygg och användarvänlig hemsida är definitivt en kreativ process. I vissa fall vill man dock tillbringa mindre tid...

Tusen(!) nyheter i den senaste Divi-uppdateringen

Senaste uppdateringen av Divi (3.0.74) innebär tusen nya funktioner och förbättringar – bokstavligt talat. Alla moduler har nu berikats med samma funktionalitet och logik, vilket gör temat både enklare och mer kraftfullt. Samtidigt som Divi nu blir mer konsekvent och...

12 exempel på strålande webbdesign i WordPress & Divi

Varje dag skapas 50 000(!) nya hemsidor i Wordpress. Vi har samlat 12 exempel på strålande webbdesign av allt från små frilansare till internationella storföretag; från konstnärlig minimalism till färgsprakande överdåd. Men alla sajterna har ett par saker saker...

Divi Nugget #2: Skapa en studsande scroll-pil neråt i WordPress

I Divi Nugget #2 går vi igenom hur du skapar en studsande scroll-pil neråt på din hemsida i WordPress. Vi ser även till att pilen är klickbar och länkar till sektioner under. Se videon nu.

Divi Nugget #6: Skapa länkar i WordPress på snabbaste sättet

Det är inte alla som känner till genvägen för att skapa en länk på bara en sekund i WordPress. Vi går igenom både det vanliga sättet att skapa länkar i WordPress och det blixtsnabba sättet. Se videon nu.

7 knep för bättre Divi-formulär

Säg "formulär" och de flesta tänker på något grått och tråkigt. Samtidigt är det i formulär som kontakter knyts och affärer påbörjas. Det finns en uppsjö kraftfulla formulär-plugins till Wordpress, men nackdelen är att de ofta är krångliga att administrera och kräver...

Öka antalet samtal med telefonlänkar

Att sänka trösklarna för dina besökare när de vill kontakta dig kan leda till fler värdefulla interaktioner och lägre drop-out. Ett enkelt sätt att uppnå detta är att skapa telefonlänkar som triggar uppringning vid klick – även kallat click-to-call. Detta är...

Divi Nugget #7: Skapa runda bilder direkt i WordPress (utan Photoshop)

Helt eller delvis runda bilder används ofta för att göra designen lite mjukare. På många hemsidor används till exempel rundade porträttbilder och produktbilder. Här är det enklaste och mest effektiva sättet att skapa runda bilder i WordPress.

Checklista för god synlighet på Google

GÄSTINLÄGG. Att ha en sökmotoroptimerad webbplats är A och O för att synas väl på Google. Det organiska söket är en otrolig digital marknadsföringskanal som många ibland förbiser och tänker på betald marknadsföring först.

Klarar dina texter vi-testet?

Vad var det första du gjorde när du som barn fick den rykande färska skolkatalogen? Om du febrigt bläddrade fram till bilden på dig själv så var du knappast ensam. Vi är självupptagna varelser. Eller som Joe Pulizzi uttrycker det: Kunderna bryr sig inte om ditt...