Vad var det första du gjorde när du som barn fick den rykande färska skolkatalogen? Om du febrigt bläddrade fram till bilden på dig själv så var du knappast ensam. Vi är självupptagna varelser. Eller som Joe Pulizzi uttrycker det:

Kunderna bryr sig inte om ditt företag eller dina produkter. De bryr sig bara om sig själva.

Ett mindre dammigt exempel: Enligt en studie spenderar en genomsnittlig millennial en timme i veckan på att fota selfies; en vana som resulterar i häpnadsväckande 25 700 selfies under en livstid. Många är dessutom beredda att ta stora risker för sina selfies. I skrivande stund ger en sökning på #drivingselfie 30 852 inlägg på Instagram. Samtidigt växer listan över selfie-relaterade dödsfall och skador.

Men samtidigt som vi lägger ner tid och energi på våra egna selfies ogillar vi att titta på andras selfies. Detta kallar forskarna för selfie-paradoxen.

En gammal sanning som håller

Vårt självupptagna beteende går såklart även att översätta till marknadsföring och copywriting. Den gamla sanningen om att all god kommunikation utgår ifrån målgruppen är mer aktuell än någonsin.

För att nå fram med ditt budskap krävs totalt kundfokus; att alltid utgå ifrån målgruppens utmaningar och möjligheter. Om du pratar för mycket om dig själv riskerar du till sist att orera inför tomma läktare.

Det finns en löjligt enkelt metod att mäta graden av kundfokus i dina texter och det kallas för vi-testet.

Så funkar vi-testet

Vi-testet är lika enkelt som det låter. Innehåller din text fler vi, oss och vår än du, ni och er? Skriv i så fall om din text och sätt kunden i fokus.

Istället för att lägga ut texten om dina enastående produkter och din storslagna historia: berätta mer om kundens utmaningar och hur kunden kan förenkla och förbättra sitt liv.

Två exempel:

 De har kanske inte världens bästa täckning, men Tele2 sätter i alla fall kunden i centrum i sin kommunikation. 
På Handelsbanken pratar de helst om sig själva – gärna i tredje person för att markera lite extra avstånd.

Bonus!

Testa dina texter med Customer Focus Calculator. Testet finns bara på engelska än så länge.

Mer från bloggen

3 enkla sätt att fixa en logotyp (om du inte är grafisk designer)

Professionella grafiska designers skapar oftast logotyper i program från Adobe CC, till exempel Illustrator, Photoshop och Indesign. Men för en nybörjare som vill skapa en enkel logga blir valmöjligheterna lätt utmattande. Här är tre sätt att skapa en vektor-logotyp...

Klarar dina texter vi-testet?

Vad var det första du gjorde när du som barn fick den rykande färska skolkatalogen? Om du febrigt bläddrade fram till bilden på dig själv så var du knappast ensam. Vi är självupptagna varelser. Eller som Joe Pulizzi uttrycker det: Kunderna bryr sig inte om ditt...

Så döljer du textskuggan i Divis sliders och växlare

Om du vill ta bort skuggan på rubriker och text i Divis moduler Slider (Växlare) och Fullwidth Slider (Fullbredds-växlare) märker du snart att det inte finns någon inställning för detta i Divis sidbyggare. Så här döljer du skuggan med lite CSS. /** Ta bort textskuggan...

Checklista för god synlighet på Google

GÄSTINLÄGG. Att ha en sökmotoroptimerad webbplats är A och O för att synas väl på Google. Det organiska söket är en otrolig digital marknadsföringskanal som många ibland förbiser och tänker på betald marknadsföring först.

Så får du 20% rabatt på Divi – utan rabattkod

Divi är ett av världens mest använda och högst rankade premium-tema till Wordpress. Genom Diviguiden kan du få 20% rabatt på ditt Divi-medlemskap hos Elegant Themes – utan att använda varken rabattkod eller kampanjkoder. Häng med! Sänk priset med rätt länk Om skriver...

Kortkommandon till Divi som snabbar upp ditt arbete

Att jobba med webbutveckling och webbdesign är ett av de roligaste jobben som finns. Möjligheten att kunna översätta din eller din kunds vision till en snygg och användarvänlig hemsida är definitivt en kreativ process. I vissa fall vill man dock tillbringa mindre tid...

Fantastiska fakta om WordPress 2020 – världens största CMS

UPPDATERAD 2020-01-09: Nästan var tredje webbplats är skapad i Wordpress. I Sverige är det vårt mest populära CMS (webbpubliceringsverktyg) med öppen källkod (Open Source). Enligt Web Service Award 2019 har marknadsandelen för Wordpress tiodubblats i Sverige sedan...

Fixa HTTPS – or die trying

Google trappar upp kriget mot osäkra sajter. Från och med oktober kommer varningen "INTE SÄKER" att möta den som fyller i ett formulär eller surfar inkognito på en sida med HTTP. Om du inte vill skrämma bort dina besökare är det dags att agera.  När en adress inleds...

Divi snabbar upp laddtiden med ny uppdatering

Nu släpper Divi en teknisk uppdatering som innebär att din sajt kommer att laddas snabbare för besökarna. Genom att all CSS-kod lagras i statiska filer så hålls kodmängden på de enskilda sidorna nere. Allt sker såklart automatiskt i bakgrunden så förändringen påverkar...

Visa aktuellt år eller datum i din WordPress-footer

Vill du att att texten Copyright © 2018 ska uppdateras till aktuellt år automatiskt i WordPress footer? Det går att lösa med en shortcode – utan extra plugins som tynger ner din hemsida. Vi visar dig hur och bjuder även på några extra datumformat som aktuell dag, aktuell månad och dagens datum.