Att sänka trösklarna för dina besökare när de vill kontakta dig kan leda till fler värdefulla interaktioner och lägre drop-out. Ett enkelt sätt att uppnå detta är att skapa telefonlänkar som triggar uppringning vid klick – även kallat click-to-call.

Detta är framförallt relevant för mobila användare, där gränsen mellan telefon och webbläsare sedan länge luckrats upp. 2018 förutspås mobiler stå för 78% av den totala internettrafiken men redan idag har de flesta sajter en majoritet mobila besökare.

Exempel: Skapa en telefonlänk i WordPress

Skapa en vanlig textlänk och ange tel:+46339050 i URL-fältet.

Resultatet: Ring Fröken Ur

Den mobila besökaren ombeds efter klick att bekräfta uppringningen.
Skriv in "tel:" framför ditt nummer för att skapa en telefonlänk
Så här lägger du till en telefonlänk i WordPress.

Call to action bara för mobila användare

Att ringa traditionella telefonsamtal från datorer är sällsynt. För att öka relevansen kan det därför vara en god idé att skapa en tydlig call-to-action som bara visas för dina mobila besökare. Detta kan du enkelt åstadkomma med Divi.

Visa olika innehåll för olika enheter med Divi

  1. Öppna det visuella konstruktionsverktyget.
  2. Infoga en Knapp-modul.
  3. Under Innehåll anger du knapptexten ”Ring oss!” och länken tel:+46339050
  4. Under Avancerat avaktiverar du Synlighet på ”Tablett” och ”Skrivbordet” (vilket är svengelska för surfplatta och dator).
  5. Spara och publicera

Resultatet: Om du läser den här artikeln i mobilen så ser du knappen under den här texten.

Om du använder dator eller surflatta så ser du inte knappen.

Så här styr du vilket innehåll som visas i vilka enheter med Divi.

Mer från bloggen

10 oumbärliga guider till Divi

Även om Divi till stora delar är självförklarande finns det några grundläggande guider som jag återkommer till gång på gång. Det handlar om nyttiga funktioner som förenklar ditt arbete och skapar en optimal användarupplevelse för dina besökare. Håll till godo!

Öka antalet samtal med telefonlänkar

Att sänka trösklarna för dina besökare när de vill kontakta dig kan leda till fler värdefulla interaktioner och lägre drop-out. Ett enkelt sätt att uppnå detta är att skapa telefonlänkar som triggar uppringning vid klick – även kallat click-to-call. Detta är...

WordPress: 8 exempel på inspirerande webbdesign

Nu är det dags för en ny dos inspiration med åtta exempel på riktigt bra webbdesign i Wordpress. Med tanke på att vi går mot mörkare tider så blir det extra mycket färg och smaksensationer den här gången. En nyhet är att det bara är svenska sajter i listan. De flesta...

Så visar du bildtexten under din utvalda bild i Divi

När du skapar ett inlägg i Wordpress kan du ladda upp en Utvald bild (Featured Image) som visas mellan rubriken och brödtexten. För att Divi ska visa din bildtext under bilden så behöver du lägga till en rad kod. Vi visar hur och bjuder dessutom på en enkel...

Checklista för god synlighet på Google

GÄSTINLÄGG. Att ha en sökmotoroptimerad webbplats är A och O för att synas väl på Google. Det organiska söket är en otrolig digital marknadsföringskanal som många ibland förbiser och tänker på betald marknadsföring först.

Klarar dina texter vi-testet?

Vad var det första du gjorde när du som barn fick den rykande färska skolkatalogen? Om du febrigt bläddrade fram till bilden på dig själv så var du knappast ensam. Vi är självupptagna varelser. Eller som Joe Pulizzi uttrycker det: Kunderna bryr sig inte om ditt...

12 exempel på strålande webbdesign i WordPress & Divi

Varje dag skapas 50 000(!) nya hemsidor i Wordpress. Vi har samlat 12 exempel på strålande webbdesign av allt från små frilansare till internationella storföretag; från konstnärlig minimalism till färgsprakande överdåd. Men alla sajterna har ett par saker saker...

Fantastiska fakta om WordPress 2020 – världens största CMS

UPPDATERAD 2020-01-09: Nästan var tredje webbplats är skapad i Wordpress. I Sverige är det vårt mest populära CMS (webbpubliceringsverktyg) med öppen källkod (Open Source). Enligt Web Service Award 2019 har marknadsandelen för Wordpress tiodubblats i Sverige sedan...

Divi Nugget #3: Hämta och applicera format snabbt i WordPress

Minns du hur mycket enklare livet blev när du upptäckte penseln i Microsoft Word (eller den motsvarande rollern i Google Docs)? Nu kan du använda en liknande funktion för att ”hämta format” och applicera stilen på nästan vad som helst i WordPress – utan att ditt innehåll skrivs över.

Sju begränsningar i Divi och hur du övervinner dem

Divi är ett fantastiskt WordPress-tema. Men det finns några begränsningar som återkommer. Här får du veta hur du anpassar mobilmenyn, skräddarsyr navigationen, gör centrala inställningar för rubriker och länkar, sparar formulärsvar, finslipar knapparna och tvättar bort den babyblå färgen.