Checklista för god synlighet på Google

✏️ 2020-01-06 | Copywriting, Sökmotoroptimering | 0 Kommentarer

GÄSTINLÄGG. Att ha en sökmotoroptimerad webbplats är A och O för att synas väl på Google. Det organiska söket är en otrolig digital marknadsföringskanal som många ibland förbiser och tänker på betald marknadsföring först.
Skribent: Alexander M. Sandvik
Av Alexander M. Sandvik
GÄSTINLÄGG. Att ha en sökmotoroptimerad webbplats är A och O för att synas väl på Google. Det organiska söket är en otrolig digital marknadsföringskanal som många ibland förbiser och tänker på betald marknadsföring först.

Jag argumenterar alltid för sökmotoroptimering (SEO) över de andra kanalerna. För den enkla anledningen att det organiska söket i de allra flesta fall blir lönsammast i längden. SEO tar tid och du behöver göra en initial investering, och det tar tid innan trafiken tar fart. Med detta sagt, när trafiken väl ökar och du når dina målpositioner kommer du ha ”gratis” trafik i många år att komma.

I denna artikel kommer jag ge dig 6 tips för att göra det så enkelt som möjligt för Google att ge fördel till just din webbplats över dina konkurrenter.

Hejsan! Jag heter Alexander M. Sandvik och driver HittaWebbhotellet.se som är en jämförelsetjänst för webbhotell, VPS och dedikerade servrar. Vi arbetar aktivt med SEO för denna tjänst med fler.

 

1. Skapa unika och relevanta titlar/meta beskrivningar för alla undersidor

Detta är en enkel åtgärd som du som webbansvarig ska se till att ha på plats. Detta ger inte direkt en skjuts på SERPEN, men det skapar en bättre UX och CTR och en bra användare upplevelse har en effekt på din SEO i allra högsta grad. Vidare påverkar även din CTR i min mening din placering på Google.

Titlarna och meta beskrivningen på din webbplats kan ses som ett skylt fönster för en fysisk butik. Detta är alltså den första kontakten som sker mellan dig och din potentiella kund.

Tricket här är att skiva dem på ett sätt så att de hellre klickar på din webbplats än en konkurrents. Här rekommenderar jag att följa formeln Behov  Lösning  Call to action.

2. Gör din webbplats lättnavigerad för dina användare så väl som för Google

Det blir allt viktigare att ha en robust struktur på plats för en webbplats som växer. Tar vi exempelvis Ikea eller Fyndiq som exempel som har miljontals undersidor krävs det en struktur som tillåter användare att lätt navigera till det dem söker. Vidare handlar det även att strukturen ska tillåta att flera personer kan ladda upp nya produktsidor till exempel. Eftersom att det förmodligen inte är en person som ansvarar för det då magnituden av arbetet blir för stort för en person att hantera.

Vidare krävs en bra struktur ur ett mer strikt SEO-perspektiv. För att länkkraften ska ha möjlighet att flödas på designerade undersidor krävs interna länkar och navigeringen är en utmärkt plats att placera strategiska interna länkar.

3. Optimera ditt faktiska innehåll

Många som först börjar arbeta med SEO glömmer ofta bort att optimera det innehåll som finns på webbplatsen. Att ha en vass h struktur kan ge ett betydande lyft. Samtidigt bör du alltid ha alt-taggar på dina bilder innehållet.

Ett bonustips är att även spara bilden med korrekt ankartext också.

Vidare handlar det om att skapa det bästa innehållet för det sökord du vill synas på. Viktigt här är att ta hänsyn till vilket sök intent som kan tänkas ligga bakom sökningen.

4. Optimera för mobilen

Google har länge predikat för att mobil designen måste vara optimerad. De har även sedan en tid tillbaka använt sig av ”Mobile first”. Vilket innebär att de spindlat av mobilversion och gjort bedömningen utifrån den. Numera står mobila googlingar för över 50 procent

Resonemanget som bör föras här är givetvis den förlust du står inför om du inte optimerar för mobilen, både ur ett SEO perspektiv, men så väl ur ett konverteringsperspektiv. Detta kan också ses som en investering då vi vet av historik att mobila sökningar blir allt större för varje år som går.

5. Använd https-protokoll

Detta är en så enkel åtgärd, framförallt om ditt webbhotell erbjuder ”Lets encrypt” som är en funktion som installerar HTTPS med endast ett par klick helt kostnadsfritt. Skulle det vara så att ditt webbhotell inte erbjuder det, är ni välkomna att använda vår tjänst och ta redo på vilka som erbjuder detta.

HTTPS är en rankingfaktor. Har du inte det kan du ha en smärre nackdel mot dig. Dessutom är det ett måste om du skall ta betalt på din webbplats.

Använd 301 redirect

Något som många kan tänkas glömma bort är kraften med en bra 301 redirect. Om du inte längre ska använda en undersida, ska du nästan aldrig ta bort den, utan i de allra flesta fall är det mycket bättre att placera en 301 redirect till en annan lämplig undersida. Vidare finns det en teknik som jag personligen har använt många gånger som skapat otroligt bra synlighet i Google.

Detta har jag aldrig tidigare delat med mig om, först nu för er som läser detta på Diviguiden.

Att konsolidera innehåll kan vara oerhört kraftfullt om utfört på rätt sätt.

Vad menar jag med att konsolidera innehåll? Jo att baka ihop existerande innehåll som är snarlikt varandra. Detta är bra ur så många SEO perspektiv. Låt mig redogöra för ett fåtal. Du ökar ditt innehåll på en undersida, vilket är jättebra. Du ökar även länkkraft på den undersidan, om den artikeln du 301 har några externa länkar pekandes till sig. Du minimerar antalet undersidor på hemsida vilket innebär att färre undersidor behöver samsas på länkkraften.

Endast dessa anledningar bör vara goda nog för dig att vilja pröva på denna teknik.

Som alltid är ni välkomna att kontakta mig på alexander (@) tribusoft.se om ni skulle behöva hjälp med SEO eller webbhotell.

Alexander M. Sandvik

 

Relaterade inlägg

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.